16 May 2014 - Oh my kitchen cabinet!!!

We bought this apartment unit in 2008 from an owner who has abandoned the house for years..
Bayangkan lah masa kami beli tu bil air dia mencecah RM8K sebab ada paip bocor.... somewhere in the house..
But that is not what I want to talk about today..
Today I want to talk about the kitchen cabinet that came with it..
Pasal kitchen cabinet aku yang dah nak roboh ni...
Well actually, dah roboh pun malam raya tahun lepas..
What a drama!

But somehow Daddy managed to put it back together..
Tapi memang lah kalau tengok dekat² counter top tuh dah pecah²..
Dan pintu cabinet dah senget²..
Dah nak roboh - literally.
-_-'

It has never been a priority to change the cabinet..
Rasanya sebab terlalu sibuk menjalani kehidupan harian sampai takde masa nak sit down and  really  think 'Hey, I really need a new kitchen cabinet!'
Selagi ada tempat nak buat air. letak barang.. selagi tu lah tak fikir..
Until a couple of weeks ago.. baru aku realize, puasa dah dekat, raya nak datang lagi, I better do something about my kitchen!

And Daddy pulak jenis yang aku nak kena remind² hari² barulah perkata tu akan lekat dalam kepala dia..
Aku tak boleh nak tunggu dia..or nothing will happen..
Samalah cam dapur  aku hari tu.. kalau aku tak sebok² gi survey harga and bising kat telinga dia, sampai sekarang pun I will still have to cook on the RM50 stove..
Bukan lah nak kata dapur murah tu tak bagus. OK je..
But of course we would want to upgrade our home every now and then, kan?
It is our home..

So since 2 weeks ago aku dah start survey²..
Google.. I ask around..and I found a contractor in Instagram..
Dia kata kalau counter top simen and tiles dalam RM3000 aje.. tapi kalau nak accurate dia kena datang ukur..
Tak boleh dah pakai kayu sebabnye? Termites. Rumah ni pernah kena serang anai²...
Setakat cabinet tu ok la kayu... kalau kena tukar lagi after a few years pun baru berape je cost nya..
Takde lah semahal nak buat the whole cabinet kan?

Aku pun inform lah Daddy..
And Daddy being Daddy, dia nak panggil kawan dia lah... pak cik endon mana lah...
Fine. After 2 weeks. Nothing happen.
Semalam, elok je dia balik kerja, ada contractor tengah buat cabinet dapur untuk neighbor atas..
Daddy pun panggil lah abang tu tengok dan kira dapur aku..

Memula Daddy kata tak nak buang cabinet atas tu sebab elok lagi...
So dia suruh abg tu kira dua² belah.. gambar bawah ni bahagian sebelah kiri... then sebelah kanan ada fridge, dapur and ruang sikit..
ruang tu yg nak tambah cabinet..
Abang tu ukur².. kira².. dia bagi harga RM3680..
Counter top granite dengan cabinet cam dlm gambar kat bawah sekali tu..

- horror -

Lepas tu aku suruh abg tu kira.. kalau tukar atas bawah cabinet ni berapa..
Abang tu pun cakap kat Daddy cam ni:
Alah, tukar je la cabinet atas ni sekali.. nanti orang rumah nak masak pun hepi skit duk dalam dapur..
Pastu dia kata

Yang lama ni kita pindah kan letak kat atas washing machine kat belakang tu.. Saya tolong buat free je..
Tu yang aku suka dengar tu...tolong free je.. :P
Dia ukur cabinet atas sampai ceiling, pastu dia kira² dia bagi harga RM3420

Pastu of course la aku nak tengok gambar... nasib baik ada banyak gambar dalam tab dia..
I like what I saw..
Dia tunjuk built in dish rack kene tambah RM150..
Pujuk punya pujuk abang tu setuju la bagi kami last price RM3500 je!!
Ni baru JE!!!
Aku punya la dok baca blog orang, kabinet sampai RM5000 JEE.. RM10,000 JEEE!!!!
OMG. Show offs! :P

So hari ni keje aku ialah pergi bank dan bank in kan 50% deposit kat abang ni...

InsyaAllah aku akan update.. manalah tau entry ni boleh bantu orang lain yang nak buat kitchen cabinet..
Hopefully hasil kerja nya pun memuaskan...
Kalau OK baru lah aku akan share nama abang contractor tu ye..
Doa²kan lah semua nya berjalan dengan lancar dan raya tahun ni kami akan finally ada dapur yang sedap sikit orang memandang... :P



Lebih kurang gini lah kalau dah siap.. cuma kabinet atas sampai ke siling..
Warna.. mebbe aku akan buat counter top hitam dan kabinet putih / brown..

Until then,

XoXo

No comments: