2 March 2013 - My first PJ

Tadi aku try buat baju tidur untuk Qaiser...
Baseball t-shirt style... I think that's what they call it....
Saja nak challenge diri sendiri...

Sebab first time terpaksa la draft atas tracing paper dulu...
Tak berani plak nak main redah je...
Kalau tak jadi kang sayang kain!

Untuk projek ni aku pakai Lycra Cotton...
Kalau kat Jackel tu range hargaa dari RM13 semeter ke RM33 semeter...
Kat kedai lain aku tak sure... Tak pernah survey...
Maybe next time?

So memula trace badan... ikut saiz baju tidur Qaiser...



Lepas tu trace lengan pulak...


Camni la rupa body dengan lengan...



Lepas tu cantum...
Tinggal bahagian leher pulak...
3 kali jahit, tetas, jahit, tetas baru jadi...
Mula² nak ikut style jahit leher baju kurung...
Tapi tak boleh sebab lycra ni too stretchy... so ukuran dia tak sama...
Sudahnya aku tengok camne dorang jahit leher kat t-shirt baju Qaiser...
OK tapi terlalu besar...
So aku tetas and kecikkan, baru OK...
Nak kan perfection sangat... :S


Then, kemaskan bahagian lengan pulak...
Aku gunakan method yang sama...


Kemaskan seam kat bahagian bawah baju..
Dah siap baju...!

Now, seluar pulak...
Seluar kacang goreng...

Potong kain cam ni...



Lepas tu sambung je...

Dah siap!
Baru halfway buat Qaiser dah sebok nak pakai...
Ye..dier dah pandai deman skang..
hmmm
Layan je lah...
Dari dia tanak pakai?
Nak jahit pun tak semangat... :P




XoXo

2 comments:

Fara said...

OMG beb! Kagum tau dgn orang yg boleh jahit baju sendiri. jari tu lentik tak? haha, sbb my mom ckp orang jari lentik je pandai jahit.. ape kene ngene tah. kalau lah i pandai jahit, terer masak, fuhh.. mmg best. :P

Hanie Ly said...

hehe fara... x de la lentik sgt pun... sebab minat kot? rasa puas hati bila tengok anak2 pakai baju yg kite jahit/bila dapat pakai baju yg kite jahit tu x bleh nk digambarkan.. haaa... :p