21 February 2013 - Mood Dah Sampai

Lately aku sangat sangat sangat gila menjahit!
Mood menjahit dah sampai...
Dulu mesen jahit antik tu terperuk je dalam bilik belakang.
So aku suruh Encik Daddy alihkan masuk dalam bilik tidur..
Lepas dah alih tengok² serger pulak tak boleh nak jalan... dier jadi jammed.
So panggil lah Encik Ronnie tolong repairkan...
So sesaper yang ade problem dengan mesen jahit SINGER call je lah Encik Ronnie ni...
Dier naik motor je datang repair... :P
Encik Ronnie - Contact no: 019 338 3536
Untuk serger aku tu service charge dier RM60 saje... murah kan?

Bila dah okey, demi nak melepas kan gian menjahit, aku transform seluar daddy jadi seluar pendek...
Daddy pun cam tetau je aku tengah syok nak menjahit, semua seluar dier suruh aku pendekkan...
Yang lebih tu aku buat seluar Encik Qaiser...

Pastu ade pulak dress yang aku beli kat bundle entah berapa tahun lepas...
Tak pernah pakai pun.. so aku transform jadi shirt untuk Cik Qistina...
Dier pulak tanak pakai baju takde lengan...
So terpakse la aku belajar cara jahit lengan...
Thanks to En Google ianya satu lagi cubaan yang berjaya! :)
Qis suka pakai walaupun Daddy panggil baju tu baju bibik... :P


Lepas tu cuba cuba la jahit blouse untuk diri sendiri pulak...
Sebab terlebih rajin, takde la pattern...
Kalau tunggu aku buat pattern dulu kat atas kertas, maknanya tak jadi lah baju...
Just do it! kate nye...

Maka jadila baju...
Susah betul aku klu nak beli baju yang 'sopan' kat luar...
Maybe aku tak tau nak cari kat mana?
Kalau ade pun tak menepati ciri² yang aku suka...
So tu yang tekad jahit sendiri...



Tak habis gian lagi...
Try jahit baju untuk Qis pulak...
Orang dok sebok pakai peplum...
Cumenye peplum aku terpendek... and puffy sleeve tu tak berapa nak puffy sgt...
Lesson learnt.
Masih lagi dlm process nak belajar kan..?
Janji Qis boleh pakai and dia suka...
:P


Dah buat untuk kakak mesti buat utk adik...
So untuk Qaiser aku jahitkan playmat dari felt aje...
Tapi tak sempat nak siap dia dah buat main...
Dengan atuk pun dier ajak main sekali...
:D


Haaa dalam bape minggu ni aku sik menjaaahit je...
Kalau tak kene masak or jaga anak, confirm da bebakul² baju aku jahit...
Tapi sedo le diri tu mama slash bini orang so terpakse la buat sambil² je...
Tak habis lagi gian... siap borong kain kat Jackel... :P

Tengok la ape pulak project yang akan datang... :P

XoXo

No comments: