Part 5/∞ : Sangat tak cool kamu² ni!

Everytime aku mengerjakan kuih raye kat umah (da tadek orang makan.. aku makan ler) mesti aku teringat kisah yang terjadi mase aku kecik dulu...
Benda ni jadi masa aku tadika...
Kira² 23 tahun lepas...
Aku tadika gi Taski ABIM...
Kene pakai tudung tau... memang la selekeh...
Tudung aku mesti senget benget punyer...
Ade sekali tuh kene tarik dengan budak lelaki nih Fuad name dier.. aku ingat lagi sampai skang...
Aku tak nangis la tapi malu okeh...
Dier tarik dari belakang sampai tersangkkut kat leher aku...
haramjadah punye budak...
sangat tak cool!

Anyway aku nak citer pasal incident lain.. ape ke sampai ke tudung plak nih?
Cikgu² kat taski tu sumer alim²... stock pakai tudung labuh² tuh...
Tapi dorang baik sangat!

Satu hari di hari raya nih aku dengan bebudak kampung (yes, aku dulu membesar kat kampung... stock main sungai, banjir, panjat pokok manggis sme complete! tapi tu esok² la aku citer keh) gi la beraye umah one of the cikgu...
Rumah yang dorang bagi pondok kecik je... tapi relaks je cikgu² nih duk situ...
Kire bersyukur habis la!

Pas da beraye tuh kitorang pun ajak la cikgu² ni beraye umah kitorang pulak...
Sampai je kat halaman kampung tu, aku pun ajak la cikgu ni gi rumah aku...
Japgi si Bab (name dier Linda, kitorang panggil Bab sebab dier debab) nih kate:
Jangan pergi rumah dier cikgu! Rumah dier dah takde kuih!
Ye ler... masa zaman nih kitorang duk kat rumah papan sebelah rumah arwah atuk... So sesape yang datang beraya akan beraya kat rumah arwah atuk aje...
Pastu takde la nak borong² kuih bagai...
Kalau ade 6 balang je kat rumah tu maka 6 jenis kuih je la yang ibu beli... ikut kemampuan kan?
Pastu anak² dier yang 2 ekor ni (termasuk dengan bapak eh sekor) suke mengerjakan kuih² tu...
Walaupun kene marah...
So selalunye tak sampai seminggu raya, kuih pun da habis...

Anyway lepas si Bab tu da sound cikgu tu, cikgu tu pun dengan lemah lembut je jawab:
Takpe la Hanie, lain kali je cikgu datang rumah kamu ye... nanti susahkan ibu kamu pulak...
Aku tau niat cikgu tu baik...
Tapi sentap giler ok aku dengan si Debab tuh!
Dah la anak angkat!
Nasib baik time tu mulut aku nih masih lagi suci murni...
Tak reti nak sound² balik... tapi kalau orang kacau adik aku, aku carik kayu panjaaang punyer nak pi belasah budak tuh! (that's a different story)
Kalau aku jumpe dier sekarang aku tayang²kan rete bende aku (yang sbenanye tak seberapa nih) kat dier...
Ko ade?? ko adee??? gitu kan?
Pastu aku sound² dier pedas²... since aku sekarang sangat sarcastic dan bermulut puaka...

Tapi... kesannye sampai sekarang aku ingat...
Zaman² beraya ala kadar (yang bebetul ala kadar dulu² tu) yang mendewasakan aku...
Yang sentiasa nak bagi yang terbaik pada anak² aku ni so that dorang tak perlu rasa ape yang aku rasa kekecik dulu...

Sekarang kalau aku ingat aku senyum je...
Dah nak habis raye pun, jemputlah datang rumah saye... Kuih ada banyak... berbalang² lagi belum bukak! :D

P/S: Walaupun ko salu dengki² kat aku tapi aku da maafkan pun ko wahai Bab... Takde rezeki je nak jumpe... ;P

- Out -
for now...

2 comments:

Fara said...

LOL! Bebudak mmg byk memori kan, Debab jadik Bab, comel oK :P
tp ye lah kan, kalau dah tak de org yg mkn kuih raye kat umah kite tu, siape lagi yg bukan menghabiskan kalau bkn diri sendiri ye dak

Hanie Ly said...

Memori bawak smp ke tuwe ni Fara... tu yg susah... hehehe ;P