August 27, 2011 - Kelam kabut aku dibuatnye...!

Biskut ni punyer pasal la...!
(Salahkan biskut plak)
Actually time management aku yang lari sket semalam...

Start buat kuih ni dalam pukul 3 petang... budget kul 4 da siap ler...
Takdo maknenyer! Dalam kul 5 baru siap...
Tu pun sib baik Qis tolong sesikit...
Tolong terap and sprinkle choco rice...
Tu yang choco rice nye ciput and berterabur...
Most of them fell onto the tray instead of the cookies...!
;P

Pastu aku ni da la terhegeh² sket kat dapur.
Dah kul 5.30pm tak tau nak masak ape...
Baru terkial² nak bawak kuar ayam dari freezer.
Sudahnye aku panaskan lauk semalam je...and goreng ayam...
Nasib baik dorang ni tak cerewet sangat bab makan... well accept for daddy...
Tapi cerewet dier tu pun, janji ade ayam goreng, settle!

Pastu sempat buat sausage roll and penkek...
Sampai dekat kul 7 baru siap!
Sib baik sempat...
Dapur tak yah nak cakap la...
Macam tongkang pecah!

Okeh dah, moh kite tengok resepi biskut dengan penkek...
Biskut raye aku memang sme jenis simple² je...
Tahap kerajinan and ke-expert-an aku tak cukup nak buat biskut² ala² tunjuk² nih...
Memang aku kagummm dengan orang yang boleh buat biskut raye cenggitu.



200gm mentega
1 cawan gula halus
2 biji kuning telur
500g tepung gandum
100gm camca besar serbuk koko
2 camca kecil baking powder
2 camca kecil esen vanila
Coklat rice secukupnya sebagai hiasan

Cara
1. Pukul mentega & gula hingga sebati
2. Masukkan kuning telur & esen vanila
3. Masukkan tepung gandum, koko & baking powder
4. Terap dengan acuan segiempat tepat & taburkan coklat rice ke atasnya.
5. Bakar pada suhu 150’C selama lebih kurang 15 minit.



Penkek ni plak dalam huru hara aku memikirkan nak masak ape tuk bukak poser, tetibe termuncul idea nak buat penkek...
Google la resepi.
Tapi aku kene tukar sket resepi sebab aku takde fresh milk...
So aku gantikan dengan whip cream jek...

Bahan-bahan
1 cwn tepung (aku pakai 1/2 cwn tepung)
1 cwn susu segar (aku pakai 1 cwn whip cream & 1/2 cawan air)
secubit serbuk soda bikarbonat
2 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil esen vanila
1 biji telur
2 sudu besar gula
secubit garam

Cara-cara
Gaulkan semua bahan kering
Masukkan telur dan susu segar ke dalam bahan kering, gaul sebati
Rehatkan adunan/ batter selama 30 minit
Goreng atas 'pan'/ kuali tanpa minyak

Pastu aku sapukan strawberry jam and lipat cam crepe...
Layannn...

Okeh tu je tuk hari ni...
Saje nak bagi meriah blog...
Orang pun da tak ramai nak update
*cry*

XoXo

No comments: