August 10, 2011 - Macam² boleh buat sendiri...!

Mula² Qis nak pizza...


Pizza nih memang takde resepi la ye...
Sebab aku pakai hentam je!
Pastu aku pun tak ingat ape yg aku letak kat situ... ;P

Pastu Qis tanye pulak kenape pizza ni segi empat?
Aku cakap sebab ni buan Pizza Hut... nih pizza Qistina...


Lepas tu dia nak letak kaler² pulak...




Cantik kan?


Lepas tu masuk dalam oven dan tunggu sampai dia bunyik "ting!"


Dah siap, kek ape? kek pisang je... hahaha


Cukup tak? Tak cukuppp kate dier...
Dier nak roti jala pulak...


Senang je nak buat roti jala...
3 cawan tepung gandum
2 1/2 camb minyak masak
1 camt garam
sedikit serbuk kunyit
1 biji telur
2 1/2 cawan air/santan/ susu segar

Cara-cara
Blendkan semua bahan di atas hingga sebati.
Kalau nak tahu adunan dah boleh jala ke belum, cuba masukkan sesenduk ke dalam acuan.( aku takde acuan...aku masuk dalam plastik pastu buat cam piping icing tuh...;P)
Kalau keluarnya tak putus-putus maknanya dah boleh di jala menggunakan kuali non stick. Kuali biasa pun boleh asal tak melekat.
Lepas jala atas kuali biarkan dalam beberapa saat. Kalau dah masak tak payah dibalik terus aje di angkat dan digulung.

Pastu kuah kari tu buat la kari pape je yang korang reti buat...
Janji sedapp!

Sempat tempek resepi kat sini kan?

Haa takpe la anak...
Nak makan ape mama buat je!
Kalau nak gi beli kene tunggu Daddy you... Sesilap 6.30pm baru nak kuar umah...
Tinggal saki baki je la kat baazar tuh..

Janji you puasa penuh! OK?

Roger & out!

No comments: