September 20, 2010 - Made in Mutiara

Bukan nye nak citer pasal ape... Nak citer pasal langsir je. ;P
Langsir2 kat umah aku tu tiap tahun made in Maidin.
Maidin2 pun 4-5 ratus gak nak kasi complete satu rumah.
Kaya Maidin time nak raya...

Kalau pi carik kat Nilai ke, Tempah kat Kamdar ke lagi la...
Lagi mahal langsir dari baju raya aku dengan anak aku di totalkan semua.
Tingkap rumah pun nak beraya ye?

So tahun ni aku gigih menjahit langsir...
Sekali lagi mesen jahit antik aku tu berjasa besar dengan aku...
Tak yah nak pakai mesen baru pun boleh.

Langsir tingkap, 5 bulan lepas da settle!
Citer kat sini.
So bila aku cuti2 bulan pose tu, aku jahit sikit-sikit...
Mula-mula langsir pintu neh...
Mencabar gak la aku nak jahit...
Untuk orang yang tak terel cam aku neh, memang mencabar.
Sebab kain dier licin...
Pastu design dia tu embroidered, bila sampai tang situ je kene slow skit kalau tak habis sangkut benang...
Macam pe'el mesen jahit antik aku tu...
So walaupun simple jahitannye, straight aje, kesimpulannye susah gak nak jahit bende yang nampak senang neh...
Tapi nasib baik ukurannya ngam2 je elok.. tak labuh sangat, tak senteng sangat.


Lepas tu aku jahit langsir tengah ni pulak...
Antara dapur dengan dining hall aku...
Kengkononnye terel la nak buat box pleat...
Tapi jangan la tanya aku camne nak ukur.. aku pun dah tak ingat...
Sme buat ikut logic je...
Memang excited la masa nak jahit yang ni.
Design bagai kan?
Tapi untuk seorang amatur macam aku neh memang agak terkial-kial gak aku nak menyiapkannye...
2 hari ok!
Aku rasa klu orang terel tuh tak sampai sehari siap dah langsir nih.
Tapi MIL aku kata dah kira lulus la menjahit sebab bleh jahir langsir ni...
:D
Tok ma memang terel menjahit.
Sme kain dalam umah dier sme dier jahit.
;P


Lepas tu aku buat langsir sliding pulak...
Kalau ikut hati malas je nak buat... takut pun ade...
Kain mahal woo... RM22 semeter!
Kang rosak ke laki aku kata ape plak...
Tapi kalau aku tak jahit kang lagi laki aku kate ape plak..
Da beli kain mahal2 tak jahit, lagi nak beli langsir baru? tak dapek beb...

So aku pun mengconfidentkan diri potong kain...
Dalam hati aku sepanjang aku buat neh ialah, jangan la ko senteng.
Kalau dah senteng nak cover pun tak bleh, da terang2 langsir ni untuk ruang tamu...
Orang datang confirm nampak punye lar!
Buat sebelah pun dah terkial-kial.. tapi under control.


Siap sebelah, time nak buat lagi sbelah tu memang aku wish, sliding door aku ade 2 panel je instead of 4!
Alahai seksa!
Confirm 5-6 tahun lagi baru aku tukar langsir sliding neh...
Tapi Alhamdulillah, elok pulak jadinye takde senteng ke tak cukup panjang ke ape...
Lega mak...
Nasib baik!

~ sila ignore budak bucuk yang tengah landing baek tu ye... ~

Last skali baru aku jahit langsir dapur ni...
Simple je..
Untuk letak kat dapur kan..
Perabihkan balance kain dari langsir sliding tu...
Tapi tak naik la bunga nya sebab kain belakang tuh kaler cream...
Kalau kain belakang tu kaler merah ke, confirm cantik! (kain la yg cantik)
;P


Ngam-ngam sebelum raya siap sme langsir... tu yang kuih homemade ade 2 jenis je tahun ni...
;P
Habis da aku dengan budak bucuk tu kejekan...

Semalam aku buat open house tuk family2 dan kengkawan terdekat je...
Sakit pinggang aku...
Makcik ni da la pregnen, pastu sensorang buat keje kat dapur.
Lepas ni aku tunggu budak bucuk tu besar sket la baru aku wat makan2 lagi...
At least bleh gak dier tolong2 ape yang patut kan?

Settle dah raye.
Esok kembali ke dunia PA.
Pbth.

No comments: