April 20, 2010 – Shhh… this is a secret!

Suspense je subject title kan…
Secret lah sangat,
Bukan ape, saja nak berkongsi cara-cara aplikasi everyday make up.
Cemburu tengok orang yang bermuka natural.
Tak perlu make-up!
Saya ni kalau sebelum make up muka macam baru bangun tidur!
Kalau tak percaya tengok kat bawah tu…



Mula-mula pastikan muka bersih.
Kalau agak berminyak lap dulu dengan oil blotter.
Saya kerja pagi, so subuh-subuh dah sampai ofis.
Tak kuasa nak make up siap-siap dari rumah.
Nasib baik ada privacy di ofis!



Lepas tu sapukan moisturizer.
Saya gunakan Clean&Clear.
Murah dan betul-betul oil-free!



Lepas moisturizer dah kering,
Saya sapukan pula Olay total effects anti-ageing eye cream.
Al maklumlah, umur da nak masuk 30-an kan?
Terpaksa lah ambil inisiatif untuk elakkan premature wrinkle di sekitar mata!



Bila dah set baru boleh ratakan foundation di muka dan leher.
Sebab kulit saya jenis berminyak, saya guna Revlon Colorstay untuk Combination/Oily skin.
Setakat ini brand ini saja yang betul-betul tahan 8 jam.
Tapi tengok juga kesesuaian dengan kulit muka masing-masing kan?
Kalau rajin boleh setkan foundation tadi dengan compact powder.
Make up akan tahan lebih lama.
Tapi saya ni pemalas. ;P



Kemudian sapukan eye primer di kulit mata supaya eye shadow tahan lebih lama dan tak berminyak.
Saya gunakan make up base saja.
Senang. Boleh guna untuk seluruh muka kalau suka.



Bila asas dah siap,
saya mulakan dengan memakai eye brow pencil warna hitam untuk menggelapkan bulu kening.
Hati-hati jangan sampai terlalu gelap!
Sikit saja dah cukup.
Kemudian ratakan dengan eye brow brush.



Sapukan basic eye shadow.
Kalau pandai boleh juga gunakan berus.
Di sini saya gunakan warna cocoa.
Untuk guna hari-hari saya suka brand Elianto.
Murah dan terang warnanya.


Kemudian saya gunakan berus untuk apply warna hitam di hujung kelopak mata untuk berikan effect 3 dimensi.
Kalau malas saya skip langkah ini dan guna satu warna saja.
;P


Lepas tu pakai eye liner.
Dulu saya suka gunakan liquid eye liner.
Tapi warnanya terlalu terang dan nampak tidak natural.
Lepas cuba pencil eye liner, saya terus terpikat!
Ia cuma highlight kan mata dan tidak terlalu terang.
Sesuai untuk siang hari.
Step terakhir untuk mata, sapukan mascara secara zig-zag.
Baru lah rata dan tidak bergumpal.

Ha lepas mata dah siap, sapukan blusher di pipi untuk nampak fresh!
Tapi ingat, jangan gunakan warna yang terlalu terang!
Nanti macam badut pula.


Dah nak siap pun.
Sapukan lip balm pada bibir.
Untuk kelembapan dan warna lipstik akan nampak berkilat!


Akhir sekali sapukan lipstik.
Saya suka warna yang natural dan tidak terlalu ketara.
Jadi saya gunakan Revlon Super Lustrous Lipstick Crème 130-Rose Velvet.


Dah siap!
Barulah saya tak nampak macam orang baru bangun tidur!
Untuk touch up cuma hilangkan minyak dengan oil blotter dan sapukan sedikit compact powder jika perlu.

Jangan salah anggap,
saya cuma berkongsi cerita…
jauh sekali dari profesional!
Kalau ada tips yang bagus, boleh lah share ye?

:P
Semoga hari anda ceria!

8 comments:

illafira said...

hehehe.. dah mcm pro jek.. simple tp cantik...

Hanie Ly said...

cube try buat... ko pun buleh... ;P

illafira said...

aku x reti la mekap2 nie.. nm je amik kos secretary.. tp hampeh.. hehehe

Hanie Ly said...

hah tu dah ade step2 nye... try ler... hehehe

Dda Ly said...

heheh rajin betul maklongnye ber tutorial yek? haihh
tajuk, memang suspen tak leh blah..cit!

Hanie Ly said...

Dda: hahaah takde keje la tu smalam... ;P

Dda Ly said...

sile amek award di blog saye yek..

Hanie Ly said...

aww macih maksu... ;P